StomaTeam, s.r.o. - Váš průvodce dentálním světem

menu0CZK 
StomaTeam > Články > Řízení praxe > Je těžší zhotovit krásnou funkční korunku anebo řídit ziskovou zubní laboratoř?

Je těžší zhotovit krásnou funkční korunku anebo řídit ziskovou zubní laboratoř?

29. 9. 2017 |

Srovnávat náročnost jakýchkoliv profesí či pracovních pozic lze samozřejmě do značné míry jen subjektivně, ale právě takovou subjektivní otázku, uvedenou v nadpisu tohoto příspěvku, jsem si před časem položil. Odráží totiž dle mého názoru obecně problém ziskovosti českých zubních laboratoří. Dnes, ve své dlouholeté praxi zubního technika doma i v zahraničí, jsem dospěl k názoru, že organizace a vedení ziskové zubní laboratoře, tedy pozice manažera, je celkově náročnější než zhotovení precizní zubní náhrady. Jsem si vědom, že toto prohlášení může být vnímáno kontroverzně, ale zkušenosti a fakta vypozorovaná v běžném provozu zubních laboratoří tomu nasvědčují.

Zubní technik Jiří Sedláček, majitel zubní laboratoře JSLab
 
Stejně, jako je zubní technik pyšný na svůj výtvor, tak manažer zubní laboratoře by měl být pyšný na to, v jaké odborné kondici jsou jeho technici, jak jsou spokojeni, jak je jejich práce baví a jak dobře jsou za ni zaplaceni. Klíčovým produktem manažera je výše zisku zubní laboratoře, který umožňuje další rozvoj technologií, odborné vzdělávání zubních techniků a jejich optimální platy, pohodové pracovní prostředí i zdravé mezilidské vztahy. Zkušený zubní technik zhotovuje krásné korunky – dobrý manažer zodpovídá za ziskovost těchto korunek a hlídá ekonomickou logiku věci.

Jaká je dnes praxe v České republice? Bohužel většina zubních laboratoří kupříkladu stále ještě zhotovuje CoCr korunky fazetované plastem nebo dokonce kompozitem. S trochou nadsázky se dá říci, že tento produkt je opakem krásné ziskové korunky – což je tedy škaredá ztrátová korunka. Když se vedoucích pracovníků těchto laboratoří zeptáte, proč ještě v roce 2017 tyto práce dělají, tak vždy dostanete jasné odpovědi, a jednou z nejčastějších je: „Zubaři tyto práce přece chtějí!" Tvrzení, že kovové korunky fazetované plastem zubní lékaři chtějí, je jedno velké nedorozumění. Oni pouze vycházejí vstříc pacientům, kteří si nemohou dovolit dražší keramiku. A pokud jim jejich laboratoř jako nejlevnější variantu nabízí pouze tyto historické a vysoce ztrátové produkty, tak nemají jinou možnost, jak těmto pacientům vyjít vstříc.

Buď máme výsledky nebo máme výmluvy. Nic mezi tím neexistuje.

Prvním klíčovým úkolem manažera zubní laboratoře je porozumět svému zubnímu lékaři/zákazníkovi. Více jej poznat, pochopit jeho potřeby a styl práce. Pokud má zubní lékař volbu mezi laboratoří, která mu přidělává problémy, nebo laboratoří, která mu pomáhá jeho problémy řešit, kterou si vybere? Jaký vliv to má na cenu naší práce? Co myslíte?

Druhým klíčovým úkolem je vyrovnat se s aktuální ekonomickou situací. V současnosti v ČR například neustále roste průměrná mzda a růst bude spíše zrychlovat. Aktuální průměrná mzda v ČR je 28 500 Kč. Zrovna nyní jsme v situaci hospodářského růstu, nezaměstnanost je minimální a sehnat dobrého zubního technika je výhra. Jak dlouho si myslíte že budou zubní technici ochotní pracovat za 14 až 20 000 Kč hrubého? Stačí se podívat kolik laboratoří hledá a nemůže najít zubní techniky.

Jak to vše souvisí s budoucností našeho oboru? Ekonomická logika a ziskovost je nejpodstatnějším faktorem a výzvou pro příští léta.

Pojďme zpět k pacientům, kteří vyžadují to nejlevnější řešení. Úspěšný manažer zubní laboratoře by měl umět nabídnout i zubní náhrady pro tyto pacienty. Levné a velmi kvalitní jsou například zubní náhrady z celozirkonu. Méně trvanlivé, ale velmi estetické a levné jsou náhrady z frézovaného PMMA. Korunky a můstky z těchto materiálů jsou, pro někoho možná překvapivě, vysoce ziskové i pro laboratoře, které nedisponují 3D skenerem. Stačí jen selský rozum, pár čísel a ochota se tím zabývat. Jen tak je možné investovat do dalšího rozvoje zubní laboratoře, a hlavně dobře zaplatit zubní techniky.

Co dodat závěrem? Konkrétní čísla a příklady pro všechny typy zubních laboratoří ukazujeme na našich workshopech pro zubní lékaře a zubní techniky. Zveme každého, koho zajímá naše řešení, nebo přinese jiné nápady, na společné setkání.

Pro lepší budoucnost a více úsměvů kolem nás.

StomaTeam 5/2017

Buďte v obraze

Chcete mít pravidelný přehled o nových článcích na tomto webu, akcích a dalších novinkách? Přihlaste se k odběru newsletteru.

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Další články z rubriky:
Není zubař jako zubař Články
Není zubař jako zubař

3. 9. 2023 | Řízení praxe

Staňte se součástí sehraného týmu a začněte novou etapu vaší kariéry v jedné z našich plně vybavených ordinací...

Detail příspěvku

Stomatologie a online marketing Články
Stomatologie a online marketing

22. 3. 2023 | Řízení praxe

V únoru 2023 proběhl náš třídílný odborný webinář na téma Stomatologie a online marketing. Účastníci webináře se seznámili se všemi základními nástroji...

Detail příspěvku

Implantologie a čelistní chirurgie už nikdy nebudou jako dřív Články
video
Implantologie a čelistní chirurgie už nikdy nebudou jako dřív

22. 1. 2024 | Řízení praxe

Německá značka BRUMABA je více než 40 let předním světovým výrobcem operačních stolů...

Detail příspěvku

Mohlo by vás také zajímat:

Buďte v obraze

Chcete mít pravidelný přehled o nových článcích na tomto webu, akcích a dalších novinkách? Přihlaste se k odběru newsletteru.

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Ano, i my od vás potřebujeme souhlas s používáním cookies.
A to ještě není všechno. Protože je stomateam.cz web pro odbornou zdravotnickou veřejnost, je nutné potvrdit i vaši odbornost.

Abychom vám ušetřili čas, můžete vše vyřešit jedním kliknutím. Samozřejmě si vše můžete libovolně nastavit.

Kliknutím na níže uvedené tlačítko Potvrzuji a přijímám vše vyjádříte současně souhlas s použitím všech cookies a také to, že jste odborníkem ve zdravotnictví ve smyslu § 2a zákona č. 40/1995 Sb. a současně jste si vědom(a) rizik spojených se seznámením se s informacemi určenými pro odborníky ve zdravotnictví pro případ, že odborníkem ve zdravotnictví nejste. Chcete-li pokračovat k individuálnímu nastavení cookies, klikněte na tlačítko Podrobné nastavení a pokračujte dále.

Pro prohlížení časopisu se prosím přihlašte.

Přihlášením získáte následující výhody:

- možnost prohlížet si kompletní elektronická interaktivní PDF vydání všech našich titulů
- bezplatné zvýraznění TOP inzerce na portálech dentalbazar.cz a dentaljobs.cz
- snadné nakupování na našem e-shopu

Přihlášení

Nemáte ještě registraci? Nová registrace

Zapomenuté heslo

Vyplňte svůj registrovaný e-mail. Heslo Vám bude neprodleně zasláno do Vaší e-mailové schránky.

×
Podrobné nastavení
V tomto nastavení můžete přizpůsobit využití souborů cookies dle kategorií a dle vašich preferencí.
Nezbytná technická cookies

Soubory nezbytné pro správné fungování webu, uchování produktu v nákupním košíku, filtrování a další základní funkce. Využití technických cookies nelze deaktivovat, využíváme je na základě oprávněného zájmu.

Analytické cookies

Soubory, které nám umožňují měřit výkon našeho webu a našich reklamních kampaní, určit počet a zdroje návštěv našeho webu apod. ...ukázat více Analytická data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů, které by ukázaly na konkrétního uživatele našeho webu. Nesouhlasem s využitím analytických cookies ztrácíme zčásti možnost analýzy výkonu webu, ale také možnosti optimalizace našich opatření a nastavení systému webu ...ukázat méně

Personalizované soubory cookies

Používáme také cookies a technologie, které pomáhají přizpůsobit obsah a nabídku našeho webu vašim zájmům tak, abychom mohli připravit nejlepší možnou nabídku právě pro vás. ...ukázat více Souhlas s použitím personalizovaných cookies nám společně pomůže vyvarovat se zobrazení či zasílání neužitečných či nežádoucích informací či nabídek a zobrazení jedinečných funkcí a informací pro vaše zájmy a váš status (např. člena Klubu StomaTeam). ...ukázat méně

Reklamní cookies

Reklamní cookies používáme my nebo naši partneři pro zobrazení pro vás vhodného obsahu nebo reklamy na našem webu nebo na webech třetích stran. ...ukázat více Díky nim můžeme vytvářet profily založené na vašich zájmech. Při využití těchto cookies zpravidla není možná vaše bezprostřední identifikace. Nevyjádříte-li souhlas s použitím reklamních cookies, nebudeme vám zobrazovat obsah či zasílat reklamu přizpůsobené vašim zájmům. ...ukázat méně

Jsem odborníkem ve zdravotnictví ve smyslu § 2a zákona č. 40/1995 Sb. a jsem si vědom(a) všech rizik spojených se seznámením se s informacemi určenými pro odborníky ve zdravotnictví, pokud odborníkem nejsem.